اختلال یادگیری در دانش آموزان چیست؟

یکی از مشکلاتی که می‌تواند دانش آموزان را درگیر خودش کند، موضوعی است که به نام اختلال یادگیری شناخته می‌شود. اما اختلال یادگیری در دانش آموزان چیست و چه مشکلاتی برای دانش آموزان ایجاد می‌کند؟ این موضوعی است که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم.

اختلال در یادگیری می‌تواند در یک یا چند فرآیند دخیل باشد و به این شکل، دانش آموزان را در امر یادگیری با مشکل مواجه کند. این اختلال خودش را با مشکلاتی مانند عدم درک کامل و بروز مشکل در گفتار، نوشتار و صحبت کردن نشان می‌دهد. اگر دوست دارید با این موضوع بیشتر آشنا شوید و راه‌های کنترل آن را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله در کنار ما بمانید.

اختلال یادگیری چه علائمی دارد؟

اختلال یادگیری که با نام «ناتوانی یادگیری» هم شناخته می‌شود، در حقیقت یک بیماری عصبی است که روی ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات تاثیر می‌گذارد و کیفیت آن را کاهش می‌دهد.‌ این موضوع می‌تواند درک عمومی دانش آموز را با اختلال همراه کند و به طور ویژه در یادگیری درس ریاضی خودش را نشان می‌دهد. اما چطور می‌توان این مشکل را شناسایی کرد؟

در قدم اول، مسئولیت شناسایی این مشکل به عهده‌ی والدین است و بعد از آن، باید برای رفع مشکل به مشاوران متخصص در این زمینه مراجعه نمود. این اختلال را می‌توان با مشاهده‌ی یک سری علائم اولیه تشخیص داد.

علائم اختلال یادگیری در دانش آموزان به شرح زیر می‌باشد:

  • مشکل در تمرکز و فاصله زمانی کوتاه در تمرکز به یک موضوع
  • حافظه ضعیف
  • عدم توانایی در دنبال کردن دستورالعمل‌ها
  • عدم توانایی در انجام حرکاتی که نیازمند هماهنگی بین دست، چشم و پا هستند.
  • مشکل در درک مفاهیم جدید
  • مشکل در خواندن و درک مطلب
  • مشکل در یادگیری و به خاطر سپردن روزهای هفته
  • در این بچه‌ها، صحبت کردن معمولا دیرتر از هم سالانشان اتفاق می‌افتد.
  • دایره‌ی واژگان این بچه‌ها محدود است و ممکن است در پیدا کردن کلمات برای صحبت کردن با مشکل مواجه شوند.
  • ضعف در خواندن و نوشتن متون

این‌ موارد از نشانه‌های اولیه اختلال یادگیری است که والدین با مشاهده‌ی این موارد باید برای درمان اقدام کنند.

 

چطور تشخیص دهیم که فرزندمان دچار اختلال یادگیری است؟

صرفا با مشاهده‌ی یک یا چند مورد از علائم و نشانه‌ها نباید برچسب اختلال یادگیری را به دانش آموز زد. بلکه برای قطعی شدن تشخیص شما نیاز دارید از نظر یک روانشناس کمک بگیرید. روانشناس نیز با انجام تست هوش که برای بررسی سنجش خواندن، نوشتن و حساب به کار می‌رود، می‌تواند بیماری را تشخیص دهد. بسیاری از کودکانی که درگیر مشکل اختلال یادگیری هستند از هوش طبیعی برخوردار می‌باشند و گاها هوشی بیشتر از محدوده نرمال دارند اما در به کارگیری هوش و استعداد خود دچار مشکل هستند.

آیا اختلال یادگیری در کودکان قابل درمان است؟

درمان اختلال یادگیری در دانش آموزان امکان پذیر است و از این رو جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر کودک را به حال خود رها کنید و انتظار داشته باشید این مشکل در طول زمان خودش از بین برود باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. برای رفع مشکل اختلال یادگیری حتما باید از روش درمانی مناسب استفاده کنید.

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان اختلال یادگیری، آموزش ویژه است. در مرحله‌ی اول، درمانگر یا مربی آموزش دیده باید سطح اختلال را ارزیابی کند. سپس روند درمان شروع می‌شود. ممکن است کودک شما نیاز به گفتاردرمانی، کار درمانی یا زبان درمانی نیز داشته باشد. همچنین در صورتی که روانشناس یا روانپزشک کودک تشخیص دهد، ممکن است مصرف دارو هم در طول درمان لازم شود.

 

معلمان چه نقشی در درمان خواهند داشت؟

وقتی نشانه های اختلال یادگیری در دانش آموزان را مشاهده کردید باید بدانید که دانش آموز شما با بقیه دانش آموزان فرق دارد و نمی‌توانید از راه‌های معمول برای آموزش این کودک استفاده کنید. در ادامه‌ی مطلب به ذکر چند روش برای کمک به آموزش و یادگیری در این کودکان پرداخته شده است.

_ استفاده از تکنیک تکه تکه کردن:

در این تکنیک، معلم باید درس را به تکه‌های کوچک تقسیم کند و به این شکل به دانش آموز کمک نماید تا دروس خود را بیاموزد. قطعا کسب موفقیت در این کار با صبر و حوصله معلم ارتباط مستقیمی دارد.

_ سازمان دهی اطلاعات به صورت بصری

بسیاری از دانش آموزانی که درگیر این اختلال هستند، از عدم تمرکز رنج می‌برند. بخش زیادی از یادگیری در این دانش آموزان، از طریق بصری صورت می‌گیرد. به این معنی که این کودکان می‌توانند اطلاعات را به صورت بصری پردازش و به این شکل به درک مناسبی از موضوع دست پیدا کنند.

_ شخصی سازی آموزش

از آنجایی که روش یادگیری در این کودکان با سایر دانش آموزان متفاوت است، نیاز می‌باشد تا از روش‌های شخصی سازی آموزش برای درمان‌شان استفاده کرد.

 

اختلال یادگیری چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

یکی از مشکلاتی که این روزها زیاد شاهد آن هستیم، عدم تمرکز در کودکان مقطع ابتدایی است. اگر شما دبیر مدارس ابتدایی هستید یا به عنوان والدین، رفتارهایی را در کودک خود مشاهده می‌کنید که ناشی از عدم تمرکز و توجه کافی است، باید نسبت به این نشانه‌ها با دقت بیشتری رفتار کنید.

کودکان در این سن دارای روحیه‌ی کنجکاوی هستند و بازیگوشی جزو رفتارهای طبیعی آنان محسوب می‌شود. اما اگر این عدم تمرکز با نشانه‌های دیگری مانند مشکل در یادگیری یا مشکل در صحبت کردن همراه بود، باید احتمال وجود مشکل اختلال یادگیری را مد نظر داشته باشید.

علل اختلال یادگیری در دانش آموزان می‌تواند متفاوت باشد. این مشکل بیشتر از طریق ژنتیک به کودک منتقل می‌شود. علل ژنتیکی برای ایجاد این اختلال هم بسیار متفاوت است که می‌توان به مواردی مانند ناهنجاری‌های کروموزومی، انواع تعداد کپی، تک ژن، میتوکندری و … اشاره کرد. این که علت بروز این مشکل چه بوده است مهم نیست بلکه درمان به موقع اهمیت بسیار زیادی دارد.

اختلال یادگیری در دانش آموزان ابتدایی می‌تواند کودک را در یادگیری دچار مشکل و همین طور مشکلاتی را در صحبت کردن و خواندن ایجاد کند. این موضوعات می‌تواند در کودک احساس بدی را به وجود آورد زیرا کودک متوجه تفاوت‌های بین خود و سایر دانش آموزان می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه نیز بشود.

از این رو نقش والدین و مربیان در کمک به کودک بسیار پررنگ می‌باشد. خوشبختانه مشکل اختلال یادگیری در دانش آموزان به راحتی درمان می‌شود البته به شرطی که با مشاهده‌ی نشانه‌ها نزد روانشناس یا مشاور بروید و درمان کودک خود را به طور کامل انجام دهید.

 

تایید کنند: سرکار خانم فاطمه روستایی (مدیریت آموزشگاه)

تهیه کننده: سرکار خانم مریم گردان (آموزگار پایه دوم)

منبع: مدرسه مجازی آی نو


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20