اضطراب شب های امتحان

همه ما با اضطراب امتحان آشنا هستیم. هنگام امتحان احساس می کنیم ضربان قلب مان افزایش یافته، کف دست های مان عرق کرده است و همه چیز را فراموش کرده ایم. فکر کردن برای مان مشکل تر می شود و دیگر نمی توانیم به سوال ها پاسخ دهیم.

اضطراب امتحان یکی از رایج ترین مشکلات دانش آموزان به شمار می رود و 50 درصد از کودکان و نوجوانان به آن مبتلا می شوند. چون اضطراب امتحان معمولا عملکرد امتحان را مختل می کند، جای تعجب نیست که پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که دچار اضطراب امتحان می شوند، به طور چشمگیری پایین تر از همسالانی است که اضطراب امتحان ندارند. افزون بر این، دانش آموزانی که امتحان دارند از لحاظ شناختی و اجتماعی خودشان را بی کفایت می دانند، احساس خود ارزشمندی کمتری می کنند و در مقایسه با سایر دانش آموزان، نگرانی ها و ترس های بیشتری را که به امتحان ربطی ندارند، گزارش می کنند. در واقع اضطراب امتحان نوعی اشتغال فکری است که به وسیله خودآگاهی، شک به خود و کم ارزش شمردن خود مشخص می شود. این اعمال هم روی رفتار آشکار و هم روی واکنش های فیزیولوژیک اثر می گذارد.

متخصصان، اضطراب امتحان را مرکب از دو جزء نگرانی و هیجان پذیری دانسته اند که جزء نگرانی را مسوول کاهش عملکرد و اشتغالات فکری فرد می دانند. کودکان و نوجوانان مبتلا به اضطراب امتحان، همواره هنگام گذراندن امتحان می ترسند که به طور منفی ارزشیابی شوند. ترس از ارزیابی منفی، در بسیاری از این کودکان، منحصر به موقعیت امتحان نمی شود بلکه در محیط هایی غیر از مدرسه نیز به وقوع می پیوندد. تقریبا 50 درصد کودکان دارای اضطراب امتحان از این که زیر ذره بین دیگران قرار گیرند، در رنج هستند. اضطراب امتحان برای تعدادی از کودکان، نشانگر فوبی (ترس) خاص از موقعیت های امتحان یا واکنش اضطراب نسبت به جدایی از والدین است.

اضطراب امتحان خوب یا بد؟
در مورد اضطراب امتحان باید گفت درصدی از اضطراب که طبیعی تلقی می شود، باعث پویایی سیستم شخصیت دانش آموز می گردد و موجب می شود که دانش آموز بخوبی از عهده امتحان برآید و اما در شکل غیرطبیعی، اضطراب (اضطراب خیلی بالا) مانع تحرک و پویایی در دانش آموز می گردد چرا که این اضطراب که یکی از اضطراب های موقعیتی محسوب می شود با عملکرد و پیشرفت دانش آموز رابطه تنگاتنگ دارد.
بازدید کننده گرامی،دانش آموزان دارای اضطراب امتحان بالا در مقایسه با همکلاسی های خود که دارای اضطراب امتحان در سطح پایین می باشند حواس پرتی بیشتری دارند و از خودشان ناراضی ترند. هم چنین این دانش آموزان در طی امتحان دائما نگران و دلواپس هستند.
در مورد اثرات منفی اضطراب امتحان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در تحقیقات، تاکید زیادی شده است. علت عمده این افت، عملکرد این است که این دسته از دانش آموزان نمی توانند به بخش های مرتبط با تکلیف توجه کنند و افکار نامربوطی به ذهن شان خطور می کند که مانع از پیشرفت آنان می شود
نکات مهم برای موفقیت در امتحان
اعتماد به نفس داشته باشید. حتما لازم نیست ضریب هوشی بالایی داشته باشید تا در امتحان موفق شوید بلکه باید به خودتان و توانایی هایتان در انجام کارها اعتقاد داشته باشید.
قدرت مغزی خود را به نهایت برسانید. تحقیقات نشان داده است که اگر صبح ها مقدار بیشتری از مغز خود کار بکشید و آن را به یادگیری عادت دهید، قدرت یادگیری و حافظه شما در طی روز بیشتر خواهد شد. این بدان معناست که باید مباحث مشکل تر را صبح زود مطالعه کنید.
به شکست فکر نکنید. گاهی تمرکز و توجه بیش از اندازه به عواقب شکست در امتحان باعث نگرانی می شود. پس سعی کنید از فکر کردن به این که در امتحان شکست می خورید یا نمره نمی آورید، دوری کنید.
سعی کنید از خود انتظارات صددرصد و ایده آل نداشته باشید. فکر نکنید که همیشه باید نفر اول باشید چرا که همین انتظارات بی جا شما را نگران و عصبی می سازد.

تهیه و تاییدکننده: سرکار خانم زهرا سلیمانی آموزگار کلاس سوم دو


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20