خلاقیت و نوآوری در عرصه تعلیم و تربیت

بهترین محیط برای رشد و پرورش خلاقیت های دانش آموزان ، کلاس درس است و بهترین فردی که     می تواند در این فرایند رشد نقش اساسی موثر داشته باشد معلم کلاس است. زیرا او با شناخت ویژگی های فردی دانش آموزان می تواند به تناسب توانمندی ها برای بروز ابتکارات و خلاقیت‌ها زمینه سازی و برنامه ریزی کند.

نتایج تحقیقات بسیار نشان داده است چنانچه فضا  مناسب باشد و کارهای نو و ابتکاری در مورد ترغیب و تشویق قرار گیرد خلاقیت ها می توانند به حداکثر درجه شکوفایی برسند در این مقاله راههای اصولی رشد و پرورش خلاقیتکه از جانب همه معلمان قابل اعمال هستند و می‌توانند پایه‌ی برنامه ریزی  های آموزشی آنها تلقی شوند ، معرفی شده اند.

راههای اصولی رشد و پرورش خلاقیت

۱تفکر واگرا را تشویق کنید برای مثال در طول بحث در کلاس از دانش آموزان سوال کنید شما چه راهی غیر از این میدانید؟

۲_اختلاف عقیده را تحمل کنید .برای مثال از دانش آموزان بخواهید عقاید مخالف شان را بدون واهمه اظهار کنند مطمئن شوید که همه سهم برابری از امتیازات و پاداش‌های کلاس دارند.

۳_دانش آموزان را تشویق کنید. به داوری های خویش اعتماد کنند.  برای مثال وقتی دانش آموزان سوال می‌کند که به نظر شما خودشان می‌توانند پاسخ دهند عبارت‌های آن را تغییر دهید یا آن را روشن تر بیان کنید و دانش آموزان را یاری دهید که خودشان پاسخ دهند.گاه و بیگاه تکالیف نامنظم بدهید.

۴_تاکید کنید که هر فرد در زمینه خاصی توان و صلاحیت خلاقیت دارد. برای مثال از توصیف برجستگی های هنرمندان و مخترعان بزرگ و اشخاص ، به عنوان کارهای خارق العاده و غیر طبیعی خودداری کنید  کوشش های ” خلاق” را در کار هر دانش آموز بشناسید.

۵_محرکی برای ایجاد تفکر خلاق باشید برای مثال با پیشنهاد راه حل های غیر معمول برای مسائل کلاس الگوی خلاق حل مسئله باشید.

علاوه بر این توصیه می‌شود موضوعات آموزشی را متنوع کنید و به دانش‌آموزان اجازه دهید به شکلهای متفاوت اظهار نظر کنند گرایش‌های مساعد نسبت به فعالیت خلاق را رشد دهید و بیان خلاق را تشویق کنید نیروی تولید را تشویق کنید و بپرورانید . زمینه های کمک و باز خورد را فراهم سازید به پرسش های غیر معمول احترام بگذارید. به افکار و تفکرات ابتکاری و نوع احترام بگذارید و عملاً به دانش‌آموزان خود نشان دهید که افکار و عقاید شان ارزش دارد به دانش آموزان فرصت دهید که بدون ترس از ارزشیابی به فعالیت بپردازند در ارزشیابی علت معلوم ها را به هم ربط دهید.

گردآورنده و تاییدکننده: سرکار خانم عمرانی فر-آموزگار محترم پایه اول


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20