دلایل دروغگویی نوجوان

دلایل بسیاری وجود دارد که نوجوان تمایل به دروغگویی پیدا می کند. در ادامه مطلب به چند مورد مهم از دلایل نوجوان دروغگو اشاره خواهیم کرد:

1- حفظ کنترل بر حریم خصوصی: بسیاری از والدین با نوجوان خود مانند یک کودک رفتار کرده و بیشتر رفتارهای نوجوان را در روز کنترل می کنند. از طرفی هم تمایل نوجوانان به استقلال و داشتن حریم شخصی باعث می شود تا به دروغ روی بیاورند.

2- تمایل نداشتن به انجام کارهایی که والدین از آن ها توقع دارند: به طور مثال نوجوانانی که در امور مربوط به تحصیل به والدین خود دروغ می گویند، اغلب در امور تحصیلی دچار مشکل هستند و برای اینکه بتوانند در مقابل توقعات والدین پاسخگو باشند و از فشارهای روانی خود کم کنند؛ از دروغ استفاده می کنند.

3- احساس ترس و ناامنی در نوجوان دروغگو: برخی از نوجوانان به دلیل انجام کار اشتباه، ترس و اضطراب از تنبیه والدین، دروغ می گویند.

4- احساس بزرگ شدن و نیاز به دیده شدن: نوجوان نیاز به تایید شدن و توجه دارد. از مراقبت های بیش از حد والدین خود احساس خوبی ندارد. پنهان کردن و دروغ گفتن، یکی از سلاح های دفاعی نوجوانان در مقابل والدین است.

رفتار والدین با نوجوان دروغگو چطور باشد؟

اغلب مواقع صحبت کردن و ارتباط با نوجوان چندان راحت نیست. درادامه این مقاله به چند مورد از رفتارهای صحیح والدین با نوجوان دروغگو اشاره می کنیم. رفتارهای مناسب در مقابل نوجوان باعث ایجاد اعتماد به نفس در والدین و نوجوان شده و راه ارتباطی را بین هر دو باز می کند. در ادامه به چند مورد از رفتارهای والدین اشاره خواهیم کرد.

1- زمان مناسب برای صحبت با نوجوان دروغگو: یک زمان مناسب که حس می کنید نوجوان شما هم آمادگی به اشتراک گذاشتن نظرات و مشکلات خود را دارد ، انتخاب کنید. فضایی را ایجاد کنید که نوجوان به شما اعتماد کند و برای صحبت با شما احساس آرامش داشته باشد.

2- توجه به موضوعات مورد علاقه نوجوان: با موضوعاتی صحبت خود را با نوجوان شروع کنید که به آن علاقه نشان می دهد. توجه داشته باشید که چه چیزی می تواند او را به مکالمه وا دارد تا در مورد موضوعاتی که برایش چالش برانگیز شده، صحبت کند. ایجاد فضایی که نوجوان به راحتی در مورد موضوعات مختلف با شما صحبت کند، باعث می شود تا به تدریج به صحبت ها و پیشنهادات شما در مورد حل مشکلاتش نیز فکر کند.

3- ایجاد حس اعتماد و حمایت: به نوجوان خود بفهمانید که حتی با بروز مشکلات بسیار، باز هم در کنارش هستید حتی اگر با واکنش درستی مواجه نشدید باز هم این اطمینان خاطر را به او بدهید.

4- از بازجویی وپرخاشگری بپرهیزید: اجازه بدهید نوجوان با آرامش احساسات خود را بیان کند و مطمئن باشد که همچنان به او احترام می گذارید نباید اورا نوجوان دروغگو خطاب کنید و حس تحقیر شدن به او بدهید.

رفتار والدین با نوجوان دروغگو

چگونه می توان نوجوان را ترغیب کرد که دروغگویی را کنار بگذارد؟

نوجوانان به دلایل بسیاری دروغ می گویند. والدین باید بدانند که برای رسیدگی به این وضعیت چه کاری انجام بدهد تا نوجوان دروغگو ترغیب به ترک این عادت بشود. شناخت خلاء ها و مشکلات نوجوان می تواند راهکارهای مناسب را پیش روی شما قرار بدهد.

1- ایجاد روابط عمیق و پایدار: به وجود آمدن چنین شرایطی نیاز دارد تا شما تحمل شنیدن مشکلات و خواسته های نوجوان خود را داشته باشید. دلیل دروغ گفتن نوجوانان این است که تصور می کنند والدینشان نمی خواهند حقایق را بشنوند.

2- به فرزندانتان برچسب دروغگو نزنید: اگر این کار را انجام بدهید ممکن است شیوه رفتار آن ها را به نحوی تایید کنید و در نهایت با یک نوجوان دروغگو مواجه می شوید که این کار را مورد تایید شما می داند.

3- انگیزه گفت و گو ایجاد کنید: در صورت مواجه با دروغگویی نوجوان خود، بصورت مسالمت آمیز با او برخورد کنید و شفاف و صریح باشید.

4- مذاکره کنید: با نوجوان خود در مورد مرزهایی که بین شما وجود دارد صحبت کنید. مذاکره کنید تا او کمتر احساس کند که کنترل می شود و در تصمیم گیری ها، او را شرکت دهید تا احساس استقلال داشته باشد.

5- شناسایی انگیزه دروغ: انگیزه های نوجوان را شناسایی کنید و از فرزندتان دعوت کنید تا در مورد روش های جدید برخورد با موقعیت صادق باشد. روی دروغ تمرکز نکنید و در مورد دلایل، بیشتر صحبت کنید.

آیا والدین می توانند دروغگویی نوجوان را تشخیص دهند؟

تا زمانی که دروغ گفتن به یک عادت تبدیل نشده و جزء شخصیت ثابت نوجوان قرار نگرفته باشد؛ علائمی ظاهری در رفتار فرد ایجاد می کند که والدین با توجه به شناختی که از فرزند خود دارند، می توانند متوجه دروغ او بشوند. زبان بدن یکی از راه های تشخیص دروغ می باشد. علائم ظاهری که نوجوان دروغگو هنگام صحبت دارد این است که از نگاه کردن به چشمان شما اجتناب می کند.

علاوه بر آن ممکن است، هنگام صحبت صدایش بلرزد یا دستانش عرق کند. والدین باید هنگام سوال پرسیدن از او به حالت های نوجوان خود توجه کنند. آن ها در بیان حقیقت، یکنواخت صحبت نمی کنند و هنگام دروغ گفتن ممکن است یک مسئله را چندین بار تکرار کنند.

تشخیص دروغ نوجوان

“سخن پایانی”

در این مقاله درباره نوجوان دروغگو صحبت کردیم. همچنین به بررسی دلایل دروغگویی و راه های مقابله با آن پرداختیم. در واقع نوجوان به دلایل مختلفی از جمله : مشکلات عاطفی، سختی های اجتماعی و بی توجهی، امکان دارد دروغ بگوید. والدین باید قبل از هر چیز دروغ های نوجوان خود را تشخیص بدهند تا از رفتارهای نامناسب و ناهنجاری های بعد جلوگیری کنند . اگر مشکل حادتر از این بود والدین می توانند با کمک گرفتن از یک روانشناس و متخصص رفتارشناسی در این زمینه مشکل را حل کنند. البته در نظر داشته باشید که مقابله با دروغ گویی در نوجوان زمان بر خواهد بود. نوجوان نباید برای گفتن حقیقت تحت فشار قرار بگیرد بلکه باید بتواند به شما اعتماد کند.

تایید کننده : سرکار خانم فاطمه روستایی (مدیریت آموزشگاه)

تهیه کننده: سرکار خانم الهه اصفهانی (مشاور آموزشگاه)

منبع: سایت پناه سبز


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20